• ۱۷ مهر ۱۳۹۷
  • به وسیله amirali
  • دانستی
  • 0

درباره‌ی کوپن و کد تخفیف بیشتر بدانیم

قبلا درباره‌ی تخفیف و تاریخچه‌ی اولین تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه در مجله‌ی پرومی کمی گپ زدیم. متوجه شدیم که مفهوم تخفیف را اولین بار بزرگ‌ترین برندهای دنیا مطرح و ارائه کردند و این ارائه‌ی تخفیف به معنای بی‌کیفیت بودن محصولات ارائه شده و یا ناشناخته بودن برند مورد نظر نیست. بلکه ارائه‌ی تخفیف می‌تواند مفاهیمی همچون جذب مشتری وفادار، ارائه‌ی پیشنهاداتی که مشتری را راضی نگه دارد و مفاهیمی از این قبیل را با خود به همراه داشته باشد.

اما امروز قصد داریم به طور خاص درباره‌ی کدهای تخفیف و کوپن کدها صحبت کنیم. آیا می‌دانید کد تخفیف چگونه ارائه می‌شود؟ و یا چگونه استفاده می‌شود؟ چه تفاوتی بین کد تخفیف و کوپن تخفیف وجود دارد؟
این‌ها همگی سوالاتی هستند که شاید پاسخ دادن به آن‌ها ساده به نظر برسد. واقعا هم همینطور است! اما شاید بهتر باشد کمی با دقت بیشتر به این مفاهیم نگاه کنیم. در اینجا هر آنچه که لازم است درباره‌ی کد تخفیف، کوپن تخفیف و پیشنهادات تخفیف دار بدانید مطرح شده است. پس با پرومی همراه باشید تا با هم به بررسی این واژه‌ها بپردازیم.

 

کد تخفیف چیست

همانطور که می‌دانید کد تخفیف از تعدادی حرف و عدد بصورت نامنظم یا به اصطلاح انگلیسی رندوم (Random) تشکیل شده است؛ که مصرف‌کنندگان می‌توانند آن را در فروشگاه‌های آنلاین استفاده کنند. چیزی شبیه به همان کوپن‌های کاغذی که در فروشگاه‌های محلی برای دریافت تخفیف استفاده می‌شد. اما امروزه صاحبان کسب‌وکار کد تخفیف را می‌توانند به صورت پیامک، ایمیل، پی‌دی‌اف، بارکد و یا حتی کیو آر کد (به انگلیسی: QR Code) در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند. بواسطه‌ی این نوع دسترسی و انعطاف، استفاده از کد تخفیف برای مشتریان در موبایل، تبلت و وب سایت بسیار راحت است.
اما مزایای کد تخفیف فقط متوجه مشتری نخواهد بود بلکه صاحب کسب‌وکار از مزایای کد تخفیف بهره خواهد برد. در واقع ارائه‌ی کد تخفیف روشی برای بازاریابی برای کسب‌وکارها است.

برخی از اهداف و نتایج بازاریابی

  • افزایش مشتریان آنلاین
  •  آشنا شدن مشتریان با برند و افزایش وفا داری به برند
  •  هدایت بازار هدف به سمت کاربران آنلاین
  • ایجاد انگیزه برای کاربران برای ایجاد تعامل کسب‌وکار با آن‌ها، شرکت کردن مشتریان در کمپین و…
  • جمع آوری اطلاعات مشتریان که می‌تواند در فروش به شما کمک کند
  • اندازه‌گیری نرخ بازگشت سرمایه که باعث می‌شود درباره‌ی سبک بازاریابی خود تصمیم گیری کنید

کد تخفیفکد تخفیف و کوپن تخفیف چه تفاوتی باهم دارند

کوپن تخفیف و کد تخفیف ظاهرا شبیه به هم هستند. وقتی درباره‌ی کد تخفیف صحبت می‌کنیم ممکن است هر دو را در یک معنی به کار ببریم. در حالی که تفاوت‌های نامحسوسی باهم دارند.
کوپن یک عکس یا کاغذ است که درصورتی مشتریان آن را دریافت می‌کنند که از پیشنهادی تخفیف‌دار خرید کنند. کوپن می‌تواند برای ارائه‌ی تخفیف یا هدیه استفاده شود. کوپن‌ها در قالب آگهی، پی دی اف، یا تصاویری برای به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجنماعی ارائه می‌شوند و لزوما دربرگیرنده‌ی کد نیستند. در مقابل آن، کد تخفیف دقیقا از حروف الفبایی و عدد تشکیل شده است که کاربران برای تخفیف گرفتن بدون واسطه و مشارکت قبلی از آن استفاده می‌کنند. حالا سوال اینجاست؛ کد تخفیف برای ارائه به مشتری بهتر است یا کوپن تخفیف؟ کد تخفیف بواسطه اینکه ارائه آن قابل محدود کردن است ارزشمند است. اگر بخواهید به تعدادی محدود و خاص ارائه دهید کد تخفیف مناسب است. همچنین کد تخفیف قابلیت جعل شدن و کپی کردن ندارد. به همین دلیل کد تخفیف در فضای فروش الکترونیک بسیار محبوب‌تر است. همچنین مشتریان فقط در یک لحظه، آن هم در آخر خرید کد تخفیف را وارد می‌کنند و از آن استفاده می‌کنند و از این نظر برای مشتری قابل قبول‌تر است.

چگونه کدهای تخفیف را ارائه دهیم

راه‌های بسیار زیادی برای ارائه‌ی کد تخفیف وجود دارد. اما ما در اینجا فقط به چهار مورد از این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

  • کد تخفیف را در اختیار همه‌ی کاربران خود قرار دهید

این یک روش ساده برای ارائه‎‌ی کد تخفیف است. میزان تخفیف را مشخص کنید، یک کوپن جذاب برای آن طراحی کنید، از دنبال کنندگان خود بخواهید برای دریافت کد تخفیف اطلاعات خود را وارد و ثبت‌نام کنند تا نهایتا کد تخفیف را دریافت کنند. این یک روش ساده و نامحدود برای افزایش تعامل با کاربران و فروش بیشتر است.

  • کد تخفیف را دراختیار گروه خاصی از مشتریان خود قرار دهید

تخفیف خود را با محدود کردن مشارکت استفاده از کد تخفیف جذاب کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید یک محدودیت ۱۰۰تایی برای صدور کدهای تخفیف ایجاد کنید. بدان معنا که بعد از صدور و استفاده صدمین کد، ارائه کد تخفیف متوقف شود. این استراتژی برای برجسته کردن برند و ایجا یک فضای رقابتی بسیار مناسب است. شما نیز می‌توانید برای کاربرانی که موفق به دریافت کد تخفیف شدند پاداشی درنظر بگیرید.

  • به هر کاربر خود یک کد تخفیف اختصاصی ارائه دهید

آیا می‌خواهید کد تخفیف خود را انحصاری کنید؟ به هر کاربر که در فروشگاه آنلاین شما ثبت‌نام کرده یک کد تخفیف انحصاری بدهید. این کد را می‌توانید با اطلاعات ثبت‌نامی او صادر کنید و آن را بررسی کنید که برای خرید چه محصولی استفاده شده است.

  • کاربران خود را با ارائه کد درصورت تکمیل پروفایل یا شرکت در نظرسنجی تشویق کنید

سخن آخر

در بالاسعی کردیم معمول‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های ارائه تخفیف را مطرح و بررسی کنیم. اما وقتی صحبت از کد تخفیف و طراحی کمپین می‌شود پیشنهاد ما این است که خلاقیت به خرج دهید. کد تخفیف به همان میزان که برای بازاریابی و برند سازی (به انگلیسی: Branding) مفید و پربازده است، ممکن است به همان میزان برای برند و کسب‌وکار شما مضر و مخرب باشد. بعضی از کسب‌وکارها آنقدر شرایط سخت و ناهنجار برای اسنفاده از کد تخفیف خود ارائه می‌کنند که بعضا مشتری را منصرف و حتی بدبین نسبت به برند می‌کند. امیدواریم با مطالعه‌ی این اطلاعات تصمیم گیری بهتری برای ارائه‌ی کد تخفیف در کسب‌وکار خود داشته باشید.

کامنت خود را بگذارید

آخرین دیدگاه‌ها